Zelf laadpalen installeren, waar rekening mee houden?

Er zijn veel bedrijven die laadpalen installeren. Het brengt een hoop voordelen met zich mee als je zelf de kennis niet in huis hebt. Maar ben je overtuigd van je kennis over laadpalen en het installeren ervan dan kan je het besluit nemen om zelf een laadpaal te gaan installeren. In dit artikel een aantal stappen waar je sowieso rekening mee moet houden.

Laadpalen zelf installeren, waar te beginnen?

Ten eerste is het belangrijk om vooraf te weten in hoeveel fases je je elektrische auto kan opladen. Zo kan een elektrische auto op 1-fase of 3-fase worden geladen. Daarbij is het nodig om te weten of je meterkast een 1-fase of 3-fase aansluiting heeft. Wat houden deze fases in? Het bepaalt het maximale laadvermogen en is daarnaast van invloed op de verdere installatie. Denk ook alvast na waar je de laadpaal of -palen wilt neerzetten. Een laadpaal op eigen grondgebied is altijd toegestaan. Wil je het op gemeentegrond doen, dan is daar een vergunning voor nodig. Vaak is het zo als je laadpalen op gemeentegrond neerzet dan worden ze openbaar gebruikt. Het plaatsen van een laadpunt is extra belangrijk, omdat dit bepalend is voor afstand van laadpunt tot meterkast. Hoe groter de afstand, hoe langer de kabel, hoe meer kosten.

Een aparte groep laten plaatsen in je meterkast

Om de laadpalen aan te sluiten dien je een aparte groep te laten aanmaken in de meterkast. Door de selectiviteit is het verplicht de groep lager af te zekeren dan de hoofdverzekering. Daardoor kan je niet de maximale capaciteit van je hoofdverzekering benutten. Een praktisch voorbeeld: Als je een 3x25A aansluiting hebt dan kan je maximaal 3x16A (met een 11 kW vermogen) je auto opladen op een 3-fase.

Je eigen laadpalen kopen en installeren

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel winkels en webshops die laadpalen aanbieden. Ook hier geldt dat je het installeren van een laadpaal zelf kan doen of laten doen door een installateur. Bij het aanschaffen van een laadpaal zit er een uitgebreide instructieboekje, waardoor het zelf installeren heel makkelijk wordt. Lees van te voren dan ook eerst alles aandachtig en goed door voordat je tot de echte actie overgaat.

Waarom de auto niet gewoon opladen via een normaal stopcontact?

Het lijkt zo logisch, waarom een laadpaal installeren als je je auto via een stopcontact kan opladen? Dit is niet aan te raden, want het is niet heel veilig en heeft een langere oplaadtijd. Een normaal stopcontact heeft geen extra beveiliging tegen overbelasting. De laadtijd raakt sterk beïnvloed door de groep waar het stopcontact deel van uitmaakt. Daardoor ligt de laadtijd bij een normaal stopcontact tussen 14 en 22 uur. Dat is natuurlijk voor de meeste mensen die besluiten elektrisch te gaan rijden onacceptabel. En daarom bieden laadpalen dan ook de perfecte uitkomst. Of je het nu zelf laat doen of via een professioneel bedrijf, je ontkomt er niet aan om laadpalen te gebruiken bij elektrisch rijden. Uiteindelijk is dat de toekomst en wordt de auto dat rijdt op brandstof vervangen door elektrische auto’s. 

Plaats een reactie